integracja sensoryczna  Plastuś

Objawy mogące sugerować wystąpienie zaburzeń lub wad mowy:

-brak mowy.

-opóźnienia w zakresie kolejnych etapów rozwoju mowy( przekraczające okres 6 miesięcy):

  • późniejsze pojawienie się gaworzenia,
  • późniejsze pojawienie się pierwszych słów,
  • późniejsze pojawienie się zdań prostych,
  • złożonych, zbyt długo utrzymujące się nieprawidłowe struktury gramatyczne,

-wypowiedzi słowne dziecka dwuletniego są całkowicie niezrozumiałe dla otoczenia

-pojawienie się zbyt powolnego lub zbyt szybkiego tempa mowy

-nieprawidłowości w budowie i sprawności aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego:

  • wady zgryzu,
  • asymetryczne ustawienie warg,
  • dysfunkcja żucia, odgryzania, połykania,
  • ustny tor oddechowy: w czasie spoczynku buzia jest otwarta, dziecko oddycha przez usta,
  • - nieprawidłowa barwa głosu: głos zachrypnięty, nosowy lub zbyt wysoki,

-nieprawidłowa realizacja dźwięków mowy:

  • głoski mogą być zastępowane przez inne.
  • opuszczane na początku wyrazu, w środku lub na końcu
  • deformowane: np. głoska. [r] wymawiana jest jako tzw. [r] "francuskie"; podczas realizacji głosek język wsuwa się między zęby lub język i wargi układają się tak, iż dźwięki są w efekcie nienaturalne.

Należy pamiętać, że opuszczanie i zamienianie głosek nie uznaje się za nieprawidłowość jeśli jest to cecha mowy dziecięcej związana z naturalnym rozwojem mowy, natomiast w przypadku deformacji głosek ich występowanie zawsze jest objawem wady wymowy, bez względu na wiek dziecka. -mowa bezdźwięczna: dziecko wymawia głoski dźwięczne bezdźwięcznie np. zamiast [z] wymawia [s].

 

powrót

Zadzwoń do nas!

... dowiesz się więcej tel.kom.: 501 815 518

Facebook
Facebook
Facebook
KOD FACEBOOK
Twitter
Twitter
Twitter
KOD TWITTER